اینتل امسال با پردازنده‌های 14 نانومتری Cherry Trail به نبرد با کوالکام می‌رود


تاریخ ثبت : ۱۶-۰۱-۹۴    موضوع : اخبار فناوری    امتیاز: 5 از 5  ( مجموع آرا : 1)
بازدید : ۷۳۸۶

اینتل بالاخره تراشه‌های Cherry Trail در خانواده‌ی Atom که برای تبلت‌ها و گوشی‌ها کاربرد دارند را با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید می‌کند. چری‌تریل از عملکرد و سرعت بالاتر، مصرف انرژی پایین‌تر و عمر باتری بالاتری در مقایسه با نسل قبلی، برخوردار است.پس از سری Bay Trail، حالا نوبت به پردازنده‌های Cherry Trail از خانواده‌ی اتم رسیده است تا در مقابل پردازنده‌های دیگر شرکت‌ها مانند کوالکام خودنمایی کند


این پردازنده‌های چهار هسته‌ای که حالا از حداکثر کلاک ۲.۷ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند، با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید می‌شوند و ضمن افزایش ۱.۵ تا ۳ برابری پهنای باند حافظه، حداکثر از ۸ گیگابایت حافظه رم LPDDR3 1600 پشتیبانی می‌کنند. شاید بتوان این پردازنده‌ها را از نظر قدرت و امکانات، تا حدودی با طراحی هسته‌های ARM Cortex A57 مقایسه کرد، پردازنده‌های جدید اتمِ اینتل در حقیقت سیستم-روی-یک- چیپ یا به اختصار SoC هستند که قرار است در تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گیرند. البته مدل‌های پرمصرف ۴ هسته‌ای بیشتر برای تبلت‌ها کاربرد دارند نه گوشی‌ها.

در حال حاضر پردازنده‌های ۱۴ نانومتری جدید اینتل در معماری‌های Broadwell-Y و Broadwell-U  قابل مشاهده است. در کنگره جهانی موبایل اینتل اعلام کرده بود که Atom x5 و Atom x7 هر دو برپایه‌ی لیتوگرافی ۱۴ نانومتری ساخته می‌شوند. برای کامپیوترهای شخصی کوچک و لپ‌تاپ‌ها، Core M با توان مصرفی 4.5 وات عملکرد بهتری داشته، در حالی که سری اتم اینتل عمکرد مشابهی به Core M اما با هزینه و قیمت پایین را دارند. نسخه‌ی بعدی ارتقا داده شده از Bay Trail پردازنده‌های Cherry Trail با هسته‌های ۲۲ نانو متری Silvermont و ۱۴ نانو متری Airmont است. آن دسته از پردازنده‌های چری‌تریل، که بیشتر برای کامپیوترهای شخصی کوچک کاربرد دارند، تحت نام Braswell شناخته شده و با چهار هسته‌ی اتم و پشتیبانی از گرافیک‌های نسل هشتم و توان مصرفی ۴ تا ۶ وات عمل می‌کنند. 

در پردازنده‌های Braswell مانند Bay Trail، اینتل SoC اتم را با پشتیبانی از ماژول‌های دو هسته‌ای تولید کرده است؛ هر کدام از هسته‌ها جداگانه بوده و با حافظه‌ی نهان L2 پردازش می‌کنند. SoCها این قابلیت را دارند تا بدون استفاده از حافظه‌ی کش L3، همزمان از چندین ماژول‌ استفاده کند. SoCهای Braswell از حافظه‌ی رم DDR3-1600 پشتیبانی کرده و با بهره گیری از فناوری Burst قادر است تا برای پردازش‌های کوتاه مدت از کلاک‌های بیشتر جهت افزایش کارایی استفاده کند. مشخصات هر چهار SoCها در تصویر زیر مشخص است: 

Intel Braswell SKUs
SKUCores /
Threads
CPU
Freq
CPU
Burst
L2
Cache
TDPPrice
Celeron N3000 2 / 2 1040 2080 1 MB 4W $107
Celeron N3050 2 / 2 1600 2160 1 MB 6W $107
Celeron N3150 4 / 4 1600 2080 2 MB 6W $107
Pentium N3700 4 / 4 1600 2400 2 MB 6W $161

این مشخصات دقیقا مشابه Bay Trial M است که در گوشی‌های هوشمند کاربرد دارد و Trail D برای دسکتاپ‌ها است. به همین ترتیب احتمالا این پردازنده‌ها هم در کامپیوترهای شخصی کوچک و هم در لپ‌تاپ‌ها مانند کروم‌بوک‌ها استفاده خواهند شد. در لیست جدید Braswell دو مدل دو هسته‌ای و دو مدل چهار هسته‌ای قرار دارد؛ اگرچه در سری Bay Trail D شش مدل شامل چهار سلرون و دو پنتیوم قرار داشت. مدل سلرون N3000 از Braswell در مقایسه با توان مصرفی پردازنده‌ی Core M 5Y10 دارای مشخصات خوبی است.

 Celeron N3000Core M 5Y10
Architecture Airmont Broadwell
Cost $107 $281
Cores / Threads 2 / 2 2 / 4
Base Frequency (MHz) 1040 800
Turbo / Burst (MHz) 2080 2000
L2 Cache 1 MB 0.5 MB
L3 Cache - 4 MB
TDP 4 W 4.5 W
GPU 'Gen 8' HD 5300
Execution Units Unknown ? 24
GPU Frequency / MHz 320-600 ? 100-800
DRAM DDR3-1600 DDR3/L-1600

تراشه Cherry Trail از می‌توانند بازی‌های سه بعدی و ویدئوهای با رزولوشن بالا را بدون هیچ گونه وقفه‌ای روی سیستم اجرا کند. اما مزیت این تراشه جدید صرفا بالا بردن توان پردازشی تبلت نخواهد بود چراکه طبق اعلام اینتل، این محصول سازگاری بسیار خوبی با فناوری دوربین‌های سه بعدی RealSense دارد که امکان تشخیص حرکات و اشیاء را فراهم می‌کند. علاوه بر این، تراشه چری‌تریل عملکرد بسیار خوبی را با مودم‌های LTE دارد که در زمان دور بودن از هات‌اسپات‌های وای‌فای بسیار سودمند واقع شده و وارد عمل می‌شوند.

تمایز پردازنده‌های جدید اینتل در معماری و هسته است، به این شکل که هرچه هسته‌ها بیشتر می‌شوند قیمت پردازنده نیز افزایش می‌یاد و در عوض قدرت و بازده نیز بیشتر می‌شود. اینتل در پردازنده‌های Core M که در مک بوک جدید نیز مورد استفاده قرار گفت موفق شده تا با حفظ قدرت و بازده، مصرف انرژی را به شکل شگف‌انگیزی تا ۴.۵ وات کاهش دهد. ممکن است Braswell در همین موقعیت قرار گیرد. باید منتظر ماند تا ببینیم چه اپلیکیشن‌هایی قادر به اجرا با Braswell هستند؛ احتمالا تمامی اپلیکیشن‌هایی که در حال حاضر قادر به اجرا با Bay Trail D هستند در این پردازنده‌ها هم عملکرد خوبی خواهند داشت. انتظار داریم تا این پردازنده‌ها در سه ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی روانه‌ی بازار شوند.



کلمات کلیدی : Intel ، braswell ، cherry trail ، airmont






ثبت نظر