برخی راهکارهای ارتباطات مجازی


تاریخ ثبت : ۱۴-۰۹-۹۴    موضوع : اخبار فناوری    امتیاز: 5 از 5  ( مجموع آرا : 2)
بازدید : ۹۷۷۵

امروزه ارتباطات مجازی نقش مهمی در بین افراد جوامع مختلف پیدا کرده است. بهره گیری از بستر های متفاوت مبتنی بر تلفن های همراه ، رایانه ها و ... به منظور ایجاد ارتباط در دنیای مجازی امری فراگیر شده است. از این رو جهت آشنایی هر چه بیشتر اساتید ، دانشجویان ، معلمین و دانش آموزان  گرامی به معرفی روش ها و نرم افزار های مختلف در این زمینه میپردازیم.


ارتباط مجازی، همانند هر مقوله‌ی دیگری که در عالمِ واقع وجود دارد، باید از منظر تهدید و فرصت، توأماً دیده شود. ارتباط مجازی، سکه‌ای است که باید دو روی آن را با هم دید. رویی که ناظر به فرصت‌ها و نقاط قوت آن بوده و روی دیگر که ناظر به تهدیدها -یا به تعبیری نقاط ضعف این فضا- می‌باشد. باید دانست که شناخت صحیح ارتباط مجازی و به تبع آن، استفاده‌ی صحیح و در عین حال حداکثری از این پدیده‌ی دنیای مدرن، مستلزم شناخت و سپس لحاظ کردن هر دو روی سکه‌ است.

 1 – کانال های تلگرام :

در میان اپلیکیشن های موبایل تلگرام در بین کاربران فارسی زبان جایگاه ویژه ای باز کرده است و پس از استفاده متنوع از گروههای مختلف ، امکان کانال نیز در این نرم افزار اضافه شده است. ساختار کانال به این صورت است که کاربران عضو آن می شوند ولی نمی توانند پیامی برای سایر افراد ارسال کنند چرا که فقط مدیران این دسترسی را دارند که برای تمامی اعضا مطلب بفرستند. کانال یک مسیر یک طرفه است و کاربران فقط پیام های شما را می خوانند و از آخرین مطالب و به روز رسانی مسئولین کانال مطلع میشوند.

2 – تالارهای گفتمان :

سالهاست که تالارهای گفتمان جایگاه ویژه ای در بین کاربران مختلف دارد و روازنه 100ها هزار پست و پاسخ جدید در انجمن های مختلف ارسال میگردد. تالارهاي گفتمان محيط هايي براي بحث و گفتگو پیرامون موضوعات مختلف می باشند . موضوع اصلی طراحی و راه اندازی یک تالار گفتمان می تواند در زمینه های مختلفی باشد ، مثل فرومهای علمی ، يا تالار گفتمانی در رابطه با مسائل اجتماعي ، سیاسی و...

3 – اتاق های گفتگو (چت) :

چت نامی بسیار آشنا برای تمامی کاربران اینترنت است. چت ( به لاتین chat ) همان گونه که در لغت میدانید به معنای گفتگو میباشد و روم به معنای اتاق میباشد و ترکیب این دوکلمه واژه اتاق یا اتاق های گفتگو را می سازد.

4 – خبرنامه اینترنتی :

عضویت در خبرنامه های اینترنتی از قدیم در بین کاربران رواج داشته تا از جدیدترین مطالب مورد علاقه خود از طریق سایت و یا گروههای خاص مطلع شوند. این خبرنامه های باید بصورت هدفمند و با شرایط صحیح ارسال گردد تا موجب ناراحتی کاربران نشوند و تنها برای اشخاصی ارسال شود که در خبرنامه بصورت خواسته عضو شده اند. امروزه سرویس های ایمیل بسیار در این زمینه حساس هستند و بلافاصله سایت هایی که ایمیل ناخواسته برای کاربر ارسال میکنند را بعنوان هرزنامه شناسایی میکنند.

5 – سرویس های وبلاگ :

سرویس های وبلاگ میتواند بین طیفی که در یک سمت و سو فعالیت دارند ارتباط مجازی را به وجود آورند. نقل قول از مطالب مفید یکدیگر و استفاده از نویسنده های مختلف که به انتقال سالم اندیشه های خود بصورت متون آنلاین میپرازند باعث این ارتباط میگردد.

6 – نظرسنجی های اینترنتی:

نظرسنجی های آنلاین با تمام مزایا و معایبی که دارد همیشه مورد توجه کاربران بوده و به آسان ترین شکل امکان برگزاری یک نظر سنجی عمومی را فراهم میسازد. طرح سوال های مختلف و به اشتراک گذاری آن بصورت نظر نسجی برای سنجش محبوبیت نوع دیگری از ارتباطات مجازی جهت شناسایی افکار و نظرات کاربران مختلف است.

7 – استفاده از نرم افزار های مدیریت پروژه آنلاین مانند Trello :

به کمک ترلو (Trello) می‌توان پروژه‌ها را در قالب بوردها (Board) مدیریت کرد. به عنوان مثال پروژه طراحی نگارش یک کتاب الکترونیک در ترلو یک بورد است. همه فعالیت‌های مربوط به یک پروژه می‌توانند در دسته‌های مختلفی، گروه‌بندی شوند. به این دسته‌ها لیست (List) گفته می‌شود. فعالیت‌ها تحت مفهموی با نام کارت (Card) در این لیست‌ها قرار می‌گیرند. و کاربران مختلف تعریف شده و دارای دتسری امکان پیشبرد پروژه را بصورت آنلاین دارند.

 

- واحد فناوری اطلاعات موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری



کلمات کلیدی : ارتباط مجازی ، اپلیکیشن ، نرم افزار ، گفتمان ، آنلاین






ثبت نظر