آغاز به کار ۲ موتور جستجوی ملی در دهه فجر


تاریخ ثبت : ۱۸-۱۱-۹۳    موضوع : اخبار فناوری    امتیاز: 5 از 5  ( مجموع آرا : 2)
بازدید : ۳۰۶۲

وزیر ارتباطات گفت ۲ موتور جستجوی ملی(«گُرگُر» و «پارسی‌جو» نام این دو موتور جستجو هستند) در دهه فجر راه‌اندازی خواهند شد. همچنین وی از موفقیت ۸۳ درصدی فیلتر اینستاگرام خبر داد.محمود واعظی در حاشیه مراسم راه‌اندازی ترانزیت ارتباطی کشور عراق در جمع خبرنگاران گفت: فاز دوم پروژه فیلترینگ هوشمند با پیاده‌سازی دو نرم‌افزار جدید بر روی سایر شبکه های اجتماعی اجرایی می شود.


وزیر ارتباطات در ادامه گفت: اهداف نظام، استفاده از اینترنت به صورت پاک و صحیح است و ما موافق آلودگی در این فضا نیستیم. بر این اساس، تست یک ماهه فیلترینگ هوشمند را اجرایی کردیم و در مرحله دوم طی سه ماه همراه با یک نرم افزار جدید این طرح را بر روی شبکه‌های اجتماعی پیاده سازی خواهیم کرد. پس از آن نیز وارد یک مرحله ۶ ماهه خواهیم شد تا پروسه ۱۰ ماهه فیلترینگ هوشمند را تکمیل کنیم.

واعظی افزود: نرم‌افزارهای تولید شده برای فیلترینگ هوشمند تاکنون بر روی شبکه اجتماعی اینستاگرام به اجرا درآمده و ۸۳ درصد موفقیت داشته که قرار است در فاز بعدی دو نرم افزار را در سایر شبکه ها گسترش دهیم.واعظی از راه اندازی دو موتور جستجوی ملی به عنوان یکی از بخش های پراهمیت شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: «این پروژه ها در دهه فجر رونمایی می شود.»

وی در ادامه افزود: در مورد موتور جستجوی ملی از یکسال گذشته همکاری هایی با دانشگاهیان کشور داشتیم که دو پروژه هم اکنون به مرحله راه اندازی رسیده است که در دهه فجر توسط دو دانشگاه رونمایی می شود.

بروزرسانی:برات قنبری، معاون برنامه‌ریزی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته است که یکی از این دو موتور جستجو در واقع نسخه سوم موتور جستجوی قدیمی «پارسی‌جو» است. موتور جستجوی دیگری که به زودی معرفی خواهد شد «گُرگُر» نام دارد. وی در این باره گفت: بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان برای حمایت وزارت ارتباطات از موتورهای جست‌وجو بودجه پیش‌بینی شده که بخشی از این بودجه تاکنون اختصاص یافته و بخش دیگری از آن نیز به مرور زمان به این طرح‌ها تخصیص داده خواهد شد.



کلمات کلیدی : اینترنت ، فیلترینگ هوشمند ، گُرگُر ، پارسی‌جو






ثبت نظر