آشنایی با فیلترینگ هوشمند


تاریخ ثبت : ۰۸-۱۰-۹۳    موضوع : اخبار فناوری    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۳۱۲۵

موضوع کهنه تهیه فیلترینگ هوشمند، به‌تازگی با اعلام ضرب‏الاجل قوه قضائیه به وزارت ارتباطات برای راه ‏اندازی یا ارائه برنامه درباره فیلترینگ هوشمند، وارد فاز جدی‏دتری شده است. طبق ایراد قوه قضائیه به وزارت ارتباطات از زمان مطرح شدن این موضوع، هیچ‏گاه تعریف مشخصی در این باره اعلام نشده و به‌رغم سابقه طولانی هنوز اطلاعی از جزئیات این طرح در دست نیست. در همین راستا دوباره بحث برای انجام فیلترینگ هوشمند مورد توجه قرار گرفته است.


علی کاظمی، کارشناس فنی شورای‌عالی اطلاع‌رسانی درباره قابلیت‏ها و الزامات فیلترینگ هوشمند، گفت: طبق تعاریف موجود و نمونه‏های تطبیقی در دیگر کشورها، فیلترینگ هوشمند باید قادر به تشخیص بخشی از آدرس‏های اینترنتی باشد، به‌گونه‏ای که در برخورد با یک صفحه، به‌جای فیلتر کردن تمام آدرس، بخشی از آن را مسدود کند؛ برای مثال باید بتواند درباره سایت فیس‌بوک برخی صفحات را مسدود و باقی را باز بگذارد. این کارشناس فنی شورای‌عالی اطلاع‏رسانی می‏افزاید: از دیگر الزامات فیلترینگ هوشمند، تمایز قائل شدن در دسترسی‏ها است. به این معنی که بتوان برای افرادی سطح دسترسی بیشتر یا کمتری را تعریف کرد.
وی ادامه داد: درک معنایی، صوتی و تصویری (عکس و فیلم) از دیگر الزامات فیلترینگ هوشمند است؛ با امکان درک تصویر و پردازش تصویر، تصاویر مورد نظر در یک صفحه اینترنتی بدون مسدود شدن تمام آدرس فیلتر خواهد شد و امکان استفاده از سایت مورد نظر همچنان فراهم است.
این کارشناس فنی شورای‌عالی اطلاع‏رسانی گفت: با قابلیت درک معنایی، حساسیت روی کلمات خاص وجود ندارد؛ مطالب را می‏خواند و براساس محتوا مسدودسازی انجام می‏شود؛ برای مثال بتواند بین یک مطلب پزشکی که در آن از کلمات خاص استفاده شده و یک داستان که همان کلمات در آن به‌کار رفته، تبعیض قائل شود. وی خاطرنشان کرد: در کنترل معنایی باید قابلیت درک متن، صدا، عکس و فیلم وجود داشته باشد. هم‏اکنون نیز کنترل معنایی در فیلترینگ‏های هوشمند دیگر کشورها استفاده می‏شود اما کاربرد آنها متفاوت است. برای مثال در کشور آمریکا از کنترل معنایی برای جلوگیری از ارسال اطلاعات نظامی استفاده می‏شود و حتی قدرت ترجمه به زبان‏های دیگر نیز وجود دارد. کاظمی توضیح داد: به این معنی که اگر شخصی بخواهد اطلاعات نظامی را از طریق عکس، متن، صدا و فیلم یا حتی به زبان‏های دیگر به خارج کشور ارسال کند، فایل‏های ارسالی از روش کنترل معنایی بررسی می‏شوند.



کلمات کلیدی : فیلترینگ هوشمند






ثبت نظر