۹۷ درصد ابرکامپیوترهای جهان مبتنی بر لینوکس


تاریخ ثبت : ۲۴-۰۸-۹۴    موضوع : اخبار فناوری    امتیاز: 4 از 5  ( مجموع آرا : 1)
بازدید : ۸۶۶۳

لینوکس برای مدت‌های طولانی کاربردی‌ترین سیستم عامل برای ابرکامپیوترها محسوب می‌شود. در آخرین نسخه از لیست Top 500 مربوط به برترین ابرکامپیوترهای جهان، ۹۷ درصد از قوی‌ترین آنها مبتنی بر سیستم عامل لینوکس فعالیت می‌کرند.


به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از زد.دی.نت، لیست Top 500 جدید قوی‌ترین، سریع‌ترین و بهترین ابرکامپیوترهای ساخته شده در جهان را منتشر کرد و طی آن مشخص شد لینوکس محبوب‌ترین سیستم‌عامل برای آنها محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش منتشر شده، از بین ۵۰۰ ابرکامپیوتر برتر جهان ۳۶۳ مورد با توان پتافلاپ بر ثانیه (Pflop/s) فعالیت می‌کنند. در نوامبر سال گذشته ۳۰۹ مورد از این لیست توان پتافلاپ داشتند و نوامبر قبل از آن هم ۲۷۴ ابرکامپیوتر با این توان معرفی شدند.

این طور که کارشناسان اعلام کردند، سازمان‌های بزرگ این روزها تمایل زیاد به سرمایه‌گذاری روی ابرکامپیوترها دارند. به عنوان مثال، بین ۱۰ ابرکامپیوتر برتر جهان نام سیستم‌های Shaheen II به چشم می‌خورد که در دانشگاه علوم فناوری ملک عبدالله (KAUST) در عربستان سعودی نصب شده است.

 


در رتبه هفتم این لیست ابرکامپیوتر Tianhe-2 قرار دارد که در دانشگاه ملی فناوری‌های دفاعی چین مورد استفاده قرار می‌گیرد و تا سال ۲۰۱۳ یکی از برترین ابرکامپیوترهای جهان بوده است.

این گزارش همچنین اعلام کرد از ۵۰۰ ابرکامپیوتر برتر جهان ۴۸۶ دستگاه مبتنی بر سیستم عامل لینوکس فعالیت می‌کنند. در نوامبر سال گذشته این آمار ۴۸۵ مورد اعلام شده بود. باید توجه داشت وضعیت هیچ یک از سیستم‌های عامل دیگر در بازار جهانی ابرکامپیوترها رو به بهبودی نیست.



کلمات کلیدی : لینوکس ، ابرکامپیوتر






ثبت نظر