آشنایی با HTML5


تاریخ ثبت : ۰۲-۰۵-۹۴    موضوع : وب و اینترنت    امتیاز: 1 از 5  ( مجموع آرا : 112)
بازدید : ۱۷۲۱۲

احتمالاً از فهميدن اين موضوع چندان تعجب نخواهيد كرد كه HTML5 در اصل دنباله HTML4 محسوب مي شود، هر چند نسبت به آن كامل تر و غني تر به نظر مي رسد. HTML5 به عنوان جانشين HTML4 به منزله تكامل مهم بعدي در زمينه HTML است كه ستون اصلي وب قلمداد مي شود. HTML چارچوب را براي نمايش محتويات در مرورگر فراهم مي كند و تمام سايتهاي موجود در وب به طرق مختلف از آن استفاده مي كنند.


چرا به نگارش جديدي از HTML نياز داريم؟
مشخصه آخرين نگارش (HTML 4.01) بيش از يك دهه قبل نهايي شد. در عين حال، اين مشخصه خود در طي چند سال شكل گرفت. بنابراين، به رغم زندگي در سال 2013، هر وبسايت تا حدي به استانداردهاي كدنويسي كه منشأ آنها به نيمه دهه 90 باز مي گردد متكي هستند.


HTML5 از چه ويژگيهاي جديدي برخوردار خواهد بود؟
ارائه پاسخ كوتاه به اين سؤال كار ساده اي نيست، اما به بيان ساده ميتوان گفت كه HTML5 تقريباً با مقوله بروزرسانی استانداردهاي كدنويسي وب كه به منظور فعال سازي وبسايت هاي گرافيكي غني که با سطوح بالاي تعامل صورت مي پذيرد در ارتباط است. به عنوان مثال، HTML5 اين امكان را به توسعه دهندگان وب مي دهد تا به كد نويسي مستقيم ويديو در سايتها بپردازند، عناصر “كشيدني و رها كردني” را در صفحه بگنجانند و گرافيك و تصاويري در وبسايت مشاركت دهند كه به اعمال كاربر پاسخ مي دهند.

آيا در حال حاضر انجام اين امور به طور قطع امكان پذير است؟
به طور حتم چنين است، ولي موضوع اين است كه وبسايت هاي امروزي ممكن است از بسياري از استاندارد هاي مختلف و اغلب اختصاصي براي ارائه اين محتويات «غني» استفاده كنند. لذا ممكن است ناچار شويد تا انيميشن Adobe Flash www.adobe.com/uk را در يك وبسايت، رابط تعاملي مبتني بر Silverlight در وبسايت ديگر و فرمهاي ورودي تحت JavaScript را در جاي ديگر مورد استفاده قرار دهيد. انجام اين امور در صورتي كارآيي بالايي دارد كه مرورگر كاملاً سازگار و از برنامه هاي افزودني نصب شده لازم بهره مند باشد، با اين حال طراحي HTML5 با هدف ايجاد استاندارهايي براي جايگزيني اين بي نظمي صورت مي پذيرد.

آيا HTML5 باعث نابودي كامل ويژگي هاي مورد علاقه Flash و Silverlight خواهد شد؟
احتمالاً همينطور است. قابليت هاي محتوايي غني HTML5 اين امكان را به توسعه دهندگان وب ميدهد تا ايجاد وبسايتي را در دستور كار خود قرار دهند كه بتواند آن را در هر مرورگر وب سازگار با HTML5 صرف نظر از توان پردازش دستگاه نمايش دهنده محتويات مشاهده كرد.
برنامه هاي كاربردي نظير Flash و Silverlight (www.silverlight.net) تشنه پردازنده هستند و بايد براي هر پلتفرم كامپيوتري كه در آن اجرا ميشوند مجدداً كد نويسي شوند، با اين فرض كه چنين تبديلي شدني است (به عنوان مثال، ممكن است تلفن همراه فاقد توان پردازش براي اجراي Flash باشد). HTML5 درصدد كاهش يا رفع اين مشكلات و ناكارآمدي ها است كه پس از عرضه آن، توسعه دهندگان وب لازم نيست در مورد كدنويسي محتويات غني در Flash، Silverlight و هر چيز ديگري كه در HTML5 نوشته مي شوند، دغدغهاي داشته باشند، لذا نمايش وبسايت از طريق تمام مرورگرهاي سازگار با HTML5 تضمين خواهد شد. با اين حال، بسياري از اين استانداردها (به خصوص استانداردهاي Flash) بخش ثبت شده وب تلقي شده و بعيد است كه به طور كامل محو شوند.
دوره HTML5 چه زماني به سر خواهد آمد؟
اگر به هر نحوي بحثها و گفتگو هايي كه پيرامون استانداردها صورت مي گيرد بتواند به درازا بكشد، ممكن است اين موضوع هرگز روي ندهد. HTML5 نتيجه جدايي از كنسرسيوم وب جهان گستر يا W3C www.w3c.org است (هيأتي كه مسئوليت رسمي استانداردهاي وب را به عهده مي گيرد).
Web Hypertext Application Technology Working Group WHATW مخالف، در بين سايرين نظير www.apple.com Apple و www.mozilla.org Mozilla سازنده مرورگر Firefox تشكيل شد. به طور خلاصه، WHATWG سرخورده از پيشرفت كندي كه در ساخت استانداردها توسط W3C وجود داشت همراه با HTML5 وارد عرضه شد. W3C به تازگي پيشنهادات WHATWG HTML5 را مورد تأييد قرار داد كه در نتيجه آن رضايت همگاني در زمينه استانداردها مجدداً حاصل شد. البته نكته مهم تر اين است كه HTML5 به پايان كار خود نمي رسد و احتمالاً تا چند سال ديگر نيز مطرح خواهد بود.

در اين خلال چه اقداماتي بايد انجام داد؟
خبر خوب در اين بخش اين است كه اهميت چنداني ندارد كه HTML5 در چه مقطعي پا به عرصه بگذارد امروز، فردا يا 10 سال ديگر، در اصل وب همچنان به همان سبك و سياق فعلي به كار خود ادامه مي دهد. استاندارد پذيرفته شده HTML5 به نحوي غيرفعال شده است با اين حال، اكثر مرورگرهاي وب داراي پشتيباني تعبيه شده توسعه دهنده از بخش هايي از مشخصات پيشنهادي هستند كه كمتر مورد بحث قرار مي گيرند. اگر به عنوان سازنده وب فعاليت مي كنيد مي توانيد شروع به ارسال دستورالعمل HTML5 به مرورگرهاي وب كنيد و اگر به وبگردي مي پردازيد اين فرصت را داريد تا صفحات كد نويسي شده با فرامين HTML5 را مشاهده كنيد.

پس آيا در حال حاضر ميتوان صفحات وب HTML را مشاهده كرد؟
بله، به رغم ارائه دلايل منطقي، توسعه دهندگان حرف هاي وب هنوز قصد ندارند تا براي گسترش فراگير وبسايت ها بر مبناي استانداردي كه ناتمام باقي مي ماند، اقدام كنند.
در واقع، بخش قالبي از كد HTML كه در آنجا صادر مي شوند صرفاً براي مقاصد نمايشي وجود دارند. براي طرح ايده ها و انتظارات خود و نيز مشاهده دامنه پشتيباني مرورگر از HTML5 پيش از اين به http://html5demos.com مراجعه كنيد.

كدام مرورگرها از HTML5 پشتيباني خواهند كرد؟
در نهايت تمام مرورگرها از HTML5 با اين تصور پشتيباني به عمل خواهند آورد كه به زودي تكميل مي شود و از اين پس هيچ مخالف عمده يا دسته بنديهاي انشعابي بروز نخواهد كرد. البته گفتني است كه مرورگرهاي اصلي پيش از اين تا حدي از HTML5 پشتيباني مي كردند. در طرف فعال اين قضيه، مرورگرهايي نظير Safari www.apple.com/safari، Opera www.opera.com، www.google.com/chrome Chrome و Firefox حضور داشتند و در طرف مقابل Internet Explorer قرار داشت كه حركت مؤثري در اين زمينه انجام نمي دهد.
در مورد Microsoft منصفانه برخورد كنيد؛ سطح پشتيباني از HTML5 در Internet Explorer تا پيش از تكميل و نهايي شدن استاندارد آن مسلماً مورد بحث نيست. با اين حال با افزايش پشتيباني مرورگر از «HTML پيش از تأييد»، ميزان اعتماد توسعه دهنده وب نيز شتاب مي گيرد و عامل تشديد كنند هاي بر آن مسلط مي شود.در چنين مواقعي Internet Explorerحداقل ميتواند با اين پيشامد كنار بيايد.



کلمات کلیدی : HTML5 ، کدنویسی ، وب ، تکنولوژی






ثبت نظر